Personální audit, HR audit
PROČ PROVÁDĚT PERSONÁLNÍ AUDIT?
Mezi významné, moderní a v mnoha ohledech často podceňované nástroje pro zjišťování stavu v řízení a fungování organizací s ohledem na řízení lidských zdrojů a procesů patří personální audit.
V našem pojetí se jedná o systémový a procesní pohled na organizaci.
Jde o komplexní pohled na organizační uspořádání a nastavení systému řízení, nejen lidských zdrojů, ale celého "organismu" organizace. Tedy procesů, odpovědností, pravomocí, kompetencí, kompetenčního modelu, zastupitelnosti, popisů pracovních pozic, systému hodnocení a ohodnocení zaměstnanců, systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců, motivace a podpory zaměstnanců k úspěšnému plnění úkolů a pracovních povinností, firemní kultury, vztahů, spokojenosti zaměstnanců, stabilizace, výhod a benefitů, .......
Tedy vnímání organizace ve všech potřebných souvislostech pro optimální fungování s lidmi i technologiemi. Personálním auditem je možné v poměrně krátkém časovém horizontu 2-3 měsíců získat:
1) objektivní odpovědi na fungování všech podstatných procesů v organizaci, jako jsou např.:
- plnění vizí a strategií
- aktuální stav a úroveň řízení lidských zdrojů - personálního řízení
- plnění ekonomických a obchodních ukazatelů
- trendy v jakosti výrobků a v poskytovaných službách
- plnění požadavků, přání a očekávání zákazníků
2) objektivní zpětnou vazbu o:
- efektivitě organizační struktury (aktuálnost, vymezení rolí útvarů a jednotlivců)
- aktuálnosti vymezení rolí a kompetencí - činností, odpovědností a pravomocí u vybraných skupin vedoucích a zaměstnanců
- vnímání a pochopení rolí ze strany zaměstnanců
- z hlediska práce personálního útvaru úroveň podpory ze strany technologií - systému ERP, podnikového softwaru a sw aplikací pro personální řízení
3) zásadní informace o:
- stavu motivace a angažovanosti zaměstnanců pro organizaci
- stavu odborné a profesní způsobilosti, jejím skutečném využívání a možnostech dalšího rozvoje zaměstnanců
- názorech a postojích zaměstnanců
4) důležité informace, které lze obtížně běžnými formami řízení získat, např.:
- stav a trendy ve firemní kultuře a spokojenosti zaměstnanců
- strukturovaný a ucelený pohled na podstatné problémy v organizaci v souvislostech
- prostor a příležitosti ke zlepšení fungování organizace z pohledu externích expertů
5) nápovědu, v čem začít diskuse a v samotném důsledku i realizaci postupných změn v organizaci.
- strategie postupu a priority
- určitý á časový pohled na efektivní realizaci změn
- způsob účelné komunikace změn a zapojení zaměstnanců
ZÁKLADNÍ VÝZNAM A SMYSL?
Základní význam a smysl personálního auditu spočívá tedy v tom, že se jedná o systémový a procesní pohled na organizaci, s pozitivním pohledem na možnosti zlepšování fungování organizace a vytváření optimálních podmínek zaměstnancům pro zvládnutí jejich role. Audit je prováděn ve spolupráci se zaměstnanci, tak aby od nich byla získána co nejobjektivnější zpětná vazba o aktuálním stavu organizace. K tomuto cíli musí být také správně komunikován směrem dovnitř organizace.
ÚSPĚŠNOST?
Pro úspěšnost personálního auditu platí samozřejmě pro vrcholové vedení organizace některá omezení a podmínky = vedení musí:
- rozhodnout o provedení personálního auditu, buď vlastními zdroji nebo pomocí externích specialistů, zejména na základě vlastního rozhodnutí a dle skutečných potřeb,
- určit rozsah a hloubku personálního auditu,
- zamezit spojování personálního auditu s konkrétními zaměstnanci a nahradit je systémovým pohledem a upřímnou snahou hledat konkrétní zjištění, problémy, názory, trendy atd.,
- umět využít potenciálu zaměstnanců pro změny.
REALIZACE?
Velmi významné místo má v přípravě a při vlastní realizaci personálního auditu:
- výběr vhodných technik a metodik pro přípravu auditu (dotazník, řízené rozhovory, sběr potřebných informací, analýzy atd.)
- průběh vlastního personálního auditu (objektivita, nestrannost, přístup, záznamy atd.)
- objektivní vyhodnocování zjištění v rámci personálního auditu (využití vhodných programů nebo software dovoluje podstatně ulehčit a zrychlit zpracovávání získaných údajů a dat „tzv. zjištění”, a zejména je přehledně interpretovat ve srozumitelné podobě a s cílem vyhledávat souvislosti či odhadovat a nebo stanovovat trendy)
- projednání výsledků personálního auditu a přijetí účinných opatření pro zlepšování se stanoveným okruhem zaměstnanců.
NÁKLADY?
Vzhledem k přidané hodnotě se jedná o efektivní investici - nabízíme:
- regionální ceny
- pohled "externíma očima" a více než 20 let zkušeností,
- odborný a odpovědný přístup konzultantů - auditorů,
- bezplatnou analýzu, stanovení rozsahu a priorit auditu pro zpracování nabídky realizace auditu,
- realizaci "na klíč"
- prezentaci výsledků auditu stanovenému okruhu zaměstnaců zadavatele.
Dodáváme komplexní zpracování, včetně přípravy managementu ke změnám, (možno rozšířit také o motivační analýzu nebo o návaznost na systém ISO 9001).
Reference na zakázky v oblasti personálních organizačních auditů, které jsme realizovali v posledních letech, uvádíme na stránce Reference .
Články auditorů - na odborné téma personálního auditu: