360 ZV
360 stupňů zpětné vazby (360ZV)
- 360°zpětná vazba je velmi dobrým nástrojem podpory vedoucích a klíčových pracovníků.
- Umožňuje hodnoceným pracovníkům získat zpětnou vazbu o tom, jak vidí sami sebe a jak je vidí okolí - kolegové, se kterými spolupracují, podřízení nebo nadřízení, případně i pracovníci zákazníka.
- Mezi hlavní výhody tohoto nástroje patří komplexnost zpětné vazby, její objektivita a validní výstupy poskytující velmi užitečné podněty pro další rozvoj hodnocených.
- Okruh hodnotitelů si hodnocený může stanovit sám nebo je mu stanoven.
- Celé provedení však musí mít svá pravidla - anonymitu hodnotitelů, externího dodavatele zpracování výsledků a poskytnutí podpory hodnoceným. Výsledky jsou určeny pouze hodnocenému, pro jeho potřebu a úspěšné zvládnutí jeho role ve firmě.
- Kriteria hodnocení je třeba vždy nastavit "na míru" pro potřeby firmy tak, aby bylo dosaženo očekávaného cíle. Velmi záleží na hodnotách firmy, firemní kultuře, systému a stylu řízení.
Jaké má 360° ZV přínosy?
- Přináší komplexní objektivní pohled na práci a chování hodnoceného (manažera nebo zaměstnance) ve vztahu s ostatními pracovníky ve svém okolí, což v kontextu s jeho sebehodnocením ukazuje diskrepance v jednotlivých hodnocených klíčových oblastech.
- Na základě těchto informací můžeme hledat možnosti rozvoje, jak v efektivitě práce samotného hodnoceného, tak v samotné spolupráci s ostatními kolegy, podřízenými, nadřízenými a popřípadě dalšími lidmi se kterými při své práci přichází do styku (zákazníci, dodavatelé...).
- Sama o sobě tato metoda zvyšuje motivaci pracovníků pro osobní rozvoj.
- Dalším přínosem je zapojení pracovníků do hodnocení manažerů, kdy mají možnost se při hodnocení zamyslet se nad rolí manažera ve společnosti a nad svou vlastní rolí. Sem také patří efekt zlepšování firemní kultury, budování týmového myšlení.
Jak probíhá implementace 360° ZV?
- Formulace cílů
- Formulace očekávání
- Definice klíčových oblastí pro hodnocení
- Tvorba dotazníků a výběr hodnocených
- Výběr nebo stanovení hodnotitelů
- Komunikace o realizaci 360°ZV pro všechny zúčastněné (cíl, smysl, přidaná hodnota, motivace zúčastněných, zajištění diskrétnosti,…)
- Samotné provedení hodnocení do dotazníků
- Zpracování informací z dotazníků
- Tvorba závěrečných zpráv a rozbory výsledků 360°ZV
- Facilitace hodnocených (Facilitátor a hodnocený spolu procházejí výsledky hodnocení, sebehodnocení a závěrečnou zprávu)
- Tvorba rozvojového plánu
- Plnění a vyhodnocení rozvojového plánu
- Po roce(dvou) další 360° ZV.
Existují možná rizika ?
Pravděpodobnost úspěchu implementace ZV značně závisí na využití tohoto nástroje. Nejlépe bývá přijímána 360° ZV jako nástroj pro rozvoj manažerů. Větší riziko neúspěchu je naopak v případě pokud se výsledků použije v přímé spojitosti s finančním ohodnocením pracovníků, zde figurují obavy z intervencí sankčního charakteru.
Dalším nebezpečím je obava, že se informace z hodnocení dostanou do nesprávných rukou. Je proto dobré zajistit co největší anonymitu všech hodnotitelů (tzn. , že každý hodnocený by měl mít nejméně 8 hodnotitelů a musíme zajistit, aby dotazníky zpracovávala nezávislá instituce, která může zaručit diskrétnost).
Je velice důležité komunikovat celý záměr na využití tohoto nástroje a formulovat veškeré přínosy a nebezpečí, aby pracovníci pochopili proč jsou do tohoto typu hodnocení zapojeni. Ve chvíli, kdy v implementaci 360° ZV vidí více nebezpečí, než přínosů, nebývá zpravidla tento projekt přijat a data pak mohou postrádat dostatečnou validitu. Je tedy nutné dobře zvážit účel použití tohoto nástroje.
Pokud pracovníci přijmou tuto metodu hodnocení pozitivně, jako podporu pro další osobní rozvoj a zlepšování, fungování týmů, procesů, činností a celé firmy, bude to neocenitelným přínosem.
Jak Vám můžeme pomoci?
Pomůžeme Vám:
- Formulovat cíle a výstupy
- Vybrat správné manažery a klíčové zaměstnance pro hodnocení
- Vybrat správně hodnotitele
- Provést facilitaci - rozbor výsledků s hodnoceným (velmi zkušeným odborníkem na metodu i firemní procesy)
- Vytvořit rozvojový plán pro hodnocené
- Komunikovat cíle a výstupy všem zúčastněným
Dále Vám pomůžeme odpovědět otázky, které nejčastěji kladou účastníci 360° ZV:
- Kdo dostane závěrečnou zprávu?
- Jak se zajistí anonymita hodnotitelů?
- Ovlivní výsledek 360° ZV finanční ohodnocení hodnocených?
- Jak bude vypadat konkrétní akční plán, kdo bude co dělat?
- Jak často se bude 360° ZV provádět?
- Koho se dotkne?
- Kdo vybere hodnotitele?
- K čemu budou použity výsledky ZV?
- Co bude po odevzdání závěrečné zprávy?
- Co přináší 360° ZV?
Zajistíme:
- Vytvoření speciálně sestaveného dotazníku na míru pro Vaše manažery
a klíčové zaměstnance - Sběr a vyhodnocení získaných dat
- Závěrečnou zprávu a facilitaci výsledků pro hodnocené (komplexní rozbor výsledků pouze s hodnoceným).
Co budeme potřebovat:
- Vaši důvěru
- Váš čas pro zadání a formulaci cílů a výsledků celého použití 360°ZV
- Čas Vašeho týmu pro vyplnění hodnotících dotazníků
- Čas hodnocených pro sebehodnocení a facilitaci
- Vaši vůli a čas pro další rozvoj Vašich hodnocených zaměstnanců