Cookies na stránkách PROFI-MEN, s.r.o., personálně poradenská a vzdělávací společnost

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

„Lidé jsou Váš největší kapitál.“ P. F. Drucker

profimen@profimen.cz, +420+420 495 512 582

Jsme jako firmy, personalisté a HR připraveni na start ekonomiky?

22. 04. 2015

Všichni s pozitivním vědomím přijímáme informace o startu ekonomiky. Konečně pomine několik let trvající stagnace a šetření. Jsme však na změnu připraveni? To je zásadní otázka, kterou si musíme jako firmy položit, abychom ustáli změnu a obstáli v tvrdém konkurenčním prostředí.

Máme tu určitě dva fenomény. Prvním je trh práce, který nám nenabízí v řadě profesí kvalifikované pracovníky, které pro rozvoj podnikání potřebujeme. Druhým fenoménem je kapacitní poddimenzovanost útvarů HR a personálních útvarů, které musí nedostatek kvalifikované síly řešit a umět vyřešit.

Kvalita lidských zdrojů dnes bezesporu patří k nejdůležitějším faktorům úspěšnosti firem a schopnosti ustát čím dál tvrdší konkurenční podmínky. Je tedy velmi důležité pečovat o „manšaft“ firmy – budovat loajalitu a angažovanost zaměstnanců, rozvíjet jejich znalostní potenciál, vytvářet jim optimální podmínky pro co nejlepší výkon a odvádění co nejlepších výsledků práce. Musíme tedy znát, kdo jsou naši klíčoví zaměstnanci, o které nesmíme přijít, a které si musíme udržet dlouhodobě, koho můžeme snadno nahradit a koho ne. Náročným úkolem je dnes najít pro firmu motivační nástroje a hodnoty, efektivně je použít pro budování vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci - především pro rozvíjení zájmu jít společnou cestou a hledat společnou perspektivu.

Strategická role moderního personálního řízení (útvaru HR)

Výše jsem uvedl několik hlavních priorit v moderním přístupu k personálnímu řízení, kdo by je, ale měl řešit a zajišťovat? Když v personálních útvarech sedí mzdová účetní a jeden personalista, který tak tak stíhá výběr, příjem evidenci a propouštění zaměstnanců? K tomu aby ještě zajišťoval legislativou požadovaná školení a obnovy kvalifikačních průkazů. Tudy asi cesta nevede.

Pro úspěšné působení v konkurenčním prostředí je třeba mít dobře nastavený a dobře obsazený personální útvar, kde máme HR manažera s přehledem zvládajícího celou oblast moderní personalistiky a další HR specialisty pro řešení nastavení a implementaci moderních a efektivních nástrojů personalistiky, které přinášejí potřebnou přidanou hodnotu firmě.

Jaké jsou tyto nástroje a činnosti?

Vzhledem k výše uvedené potřebné kvalitě „manšaftu“ firmy je to určitě dobře nastavený a řízený systém vzdělávání a rozvoje zaměstnanců, spravedlivý systém hodnocení zaměstnanců, odměňování za práci a motivace. Dalším důležitým procesem a širokou oblastí aktivit je personální marketingvčetně dobře nastaveného procesu výběru nových zaměstnanců. O budování dobré firemní kultury, vztahů mezi lidmi pro spokojenost zaměstnanců asi v dnešní době není třeba mnoho mluvit. Z toho co jsem uvedl, vyplývají minimálně tři oblasti HR specializace. Před třemi lety na tyto požadavky také reagoval systém Národních kvalifikací (NSK standardy profesní kvalifikace 62-12-R, 62-013-R a 62-14-R).

Kolik HR specialistů by mělo být v personálním útvaru?

Strategická role moderního personálního řízení (útvaru HR)

No to je na odbornou diskusi. Říká se, že na 100 lidí cca jeden personalista. To je však velmi hrubý pohled. Záleží, v jaké situaci se firma nachází, zda je stabilizovaná, a nebo, zda ji čekají zásadní změny. A změny se vždy dělají s lidmi. Jak, a s jakými lidmi musí někdo říci, a od toho se také odvíjí počet HR specialistů. Dalším faktorem je také obor činnosti a pestrost profesí, které firma má.

Nicméně hlavní díl výkonu personální práce je na manažerech firmy. Výraznou podporou jim však mohou být personalisté v roli HR specialistů. Touto podporou mám na mysli metodickou odbornou podporu a pomoc, jak co dělat optimálně - například hodnocení a motivace zaměstnanců, poskytování podpory pro dobré zvládnutí úkolů a pracovní činnosti, atd.

Samozřejmě je tu řada otázek také pro personalisty, například jakým přínosem jsou pro firmu v její konkurenceschopnosti, v postavení na trhu práce, budování dobrého jména a společenské prestiže s cílem přivést další kvalitní zaměstnance, atd.

Změna, změna a opět změna

Moderní personalistiku však nedělají sami personalisté a HR specialisté, ale ani sami vedoucí. Musí to být aktivně spolupracující tandem HR specialistů a vedoucích, který umí velmi akčním způsobem reagovat na potřebné změny ve firmě. Musí se umět vzájemně podpořit a kreativně spolupracovat.

Bez této spolupráce ani jedna strana nedosáhne očekávaného efektu. Je to jen o odborné roli, kterou jedna a druhá spolupracující strana, sehrává v organismu firmy.

Uvítám Vaše názory, připomínky a zkušenosti.