Cookies na stránkách PROFI-MEN, s.r.o., personálně poradenská a vzdělávací společnost

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

„Lidé jsou Váš největší kapitál.“ P. F. Drucker

profimen@profimen.cz, +420+420 495 512 582

Dobře propracovaný popis pracovní pozice – základní stavební kámen moderního HR?

22. 02. 2016

V rámci personálních organizačních auditů se málokdy setkávám s velmi dobře propracovanými popisy pracovních pozic. Většinou jde o ne příliš aktuální popisy nebo popisy pracovní náplně, které si jako úkol zpracovali sami zaměstnanci. Další praktická zkušenost z ledna 2016, kdy jsme zpracovávali cca 250 pracovních náplní, pro společnost, která sloučila dva závody, mě přiměla k napsání tohoto příspěvku.

Aktuální popis pracovní pozice je v dnešní době naprostou nutností. Proč?

Můžeme hovořit o řadě pohledů. Jedním z nich je pohled ze strany zákoníku práce, který říká, že bychom měli správně vyjádřit druh práce z hlediska uzavření pracovní smlouvy se zaměstnancem a mít k tomu také náplň práce. To je nutné splnit a je to ovšem pouze, to nutné a základní.

Z pohledu moderního personálního řízení je to o zcela jiném pohledu. Potřebujeme znát vymezení role dané pracovní pozice v organizační struktuře a všechny návaznosti na další pozice a útvary z hlediska probíhajících procesů a činností, pro to aby organizace (firma, společnost) optimálně fungovala. Musíme znát potřeby spolupráce s ostatními zaměstnanci v útvaru a zaměstnanci v jiných útvarech. Funkční model naší organizace musí být perfektně popsán a vyladěn.

Co pro to můžeme udělat?

Především si stanovit cíl, k čemu aktuálně popis pracovní pozice potřebujeme.

Pokud se pokusím odpovědět, tak aktuálních cílů muže být několik a není jich málo:

  1. Aktuální vymezení role zaměstnance v organizační struktuře a jeho vliv na úspěšnost zaměstnavatele a tedy i jeho vlastní prestiž.
  2. Potřeba rozvoje stávajících zaměstnanců směrem, který potřebujeme.
  3. Spravedlivé hodnocení výkonu práce pro stávající zaměstnance.
  4. Spravedlivé odměňování za výsledky práce pro stávající zaměstnance, aby tak bylo i vnímáno.
  5. Nastavení adaptačního procesu pro nové zaměstnance.
  6. Nastavení systému práce s talenty.
  7. A v neposlední řadě také nastavení kariéry pro zaměstnance, aby neuvažovali o odchodu jinam.
  8. Výzva novým zaměstnancům, které získáme – a to z pohledu výše uvedeného.

Kdo může být partnerem HR pro vymezení aktuálního popisu pracovní pozice?

  • Především naši vedoucí pracovníci – ti jsou, dle mého názoru, nositeli aktuální potřeby požadavků na podřízené zaměstnance. Samozřejmě je vše dáno vizí a strategií společnosti (firmy), kam chce směrovat, kam chce patřit, jaké chce mít zákazníky a jaké dodavatele. Především je to však o tom, s jakými zaměstnanci to chce a bude realizovat.
  • Navazující otázkou je, zda je máme. Tady bych se vrátil zpátky k popisům pracovních pozic a položil otázku – jak naši zaměstnanci vnímají svoji – námi přidělenou roli? Víme to, vyjádřili jsme jim dostatečně správně
    a aktuálně,
    co od nich požadujeme a očekáváme při výkonu práce? A jak je budeme hodnotit a odměňovat
  • za výsledky práce?

To jsou dnes klíčové otázky zaměstnanců a uchazečů, které si také kladou, když si vybírají zaměstnavatele,
u kterého by chtěli pracovat.

Tyto otázky jsou dnes, dle mého názoru, hlavními tématy personálního marketingu, pokud budeme hovořit
o současné situaci na trhu práce.

Myslím si, že na základě skutečností, které jsem uvedl výše, je dnes dobře propracovaný popis pracovní pozice jedním ze základních stavebních kamenů moderního HR.

Odkaz na článek na HR NEWS.

Profil autora v Katalogu profesionálů.